burbujas_juny_2020_08

La crisi viscuda a Espanya en els últims mesos ha suscitat una presa de consciència de moltes grans companyies respecte a la seva dimensió social, la interiorització del seu sentit de pertinença a la societat i la necessitat de generar impacte positiu, en un context en el qual la implicació de tots era imprescindible per a tirar endavant com a país. Ara, en l’era post Covid-19, hauran de demostrar que aquesta resposta ètica i solidària no era una cosa puntual, sinó una aposta integral cap a un nou compromís amb la societat. Així es recull en l’informe Ètica empresarial i Agenda 2030 en temps de Covid-19, elaborat per Canvas Estratègies Sostenibles a través del seu Radar Canvas, amb la col·laboració de la sociòloga i politòloga Cristina Monge.

L’estudi recull una anàlisi quantitativa i qualitativa del comportament de les principals empreses del país durant la pandèmia, a partir de les iniciatives posades en marxa per a fer front als reptes sanitaris, socials, laborals i econòmics sorgits entorn del coronavirus. Aquestes iniciatives han estat examinades des del prisma de l’ètica i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 per a reflexionar sobre el paper del sector privat durant la crisi.

L’informe Ètica empresarial i Agenda 2030 en temps de Covid-19 ha analitzat les iniciatives dutes a terme per 56 grans companyies del país (les tres més rellevants per facturació de 17 sectors d’activitat) des del 14 de març, dia anterior a la declaració de l’estat d’alarma, fins al 14 d’abril de 2020. Per a això, s’ha quantificat l’impacte d’aquestes actuacions a partir dels missatges en mitjans digitals, identificant-se al voltant de 9.000 aparicions i més de 650 iniciatives diferents. Posteriorment, els resultats s’han contrastat amb la visió qualitativa d’experts en sostenibilitat, ètica, lideratge, governança, economia, aliances, etc.

Les iniciatives més nombroses són les relatives a donacions, ja sigui en espècie (material sanitari, aliments, dispositius electrònics) o econòmiques, que representen al voltant del 20% del total. Els segueixen les relacionades amb l’ajust de costos, reducció o reajustament d’activitat i llançament o redefinició de serveis, que se situen en el 19%. A continuació es troben les relacionades amb el manteniment de l’activitat i de l’ocupació i el reforç de les mesures de salut, seguretat i benestar, que superen el 12%. Així mateix, cal destacar un 8% que persegueixen l’adaptació de la producció, els serveis o el personal a les noves necessitats.

Prenent com a referència els grups d’interès en els quals impacten les iniciatives, predominen les dirigides a la societat en el seu conjunt (41%), encara que prop del 70% de les empreses analitzades han posat en marxa mesures de suport a almenys tres grups d’interès, entre els quals es troben també l’àmbit corporatiu, els empleats, els clients o els proveïdors.
Quant als ODS als quals es vinculen, el 68% de les mesures impulsades es relacionen de manera directa o indirecta amb el ODS 3, Salut i benestar, i el ODS 8, Treball decent i creixement econòmic. En menor mesura, s’observa un impacte sobre el ODS 10, Reducció de les desigualtats (prop del 9% de les iniciatives impacten en ell), i el ODS 9, Indústria, innovació i infraestructura (gairebé el 8%). Cal destacar el 5% de propostes vinculades al ODS 17, Aliances per a aconseguir els objectius, perquè s’han dut a terme gràcies a la cooperació i coordinació entre diferents organitzacions, fins i tot entre entitats públiques i privades.

Per sectors d’activitat, el més actiu ha estat el financer, amb un 20,6% del total d’iniciatives, entre les quals predominen les donacions, moratòries en pagaments per a clients o creació de préstecs i línies de finançament per a empreses i petits negocis. A certa distància li segueixen les telecomunicacions (12,1%), amb mesures dirigides a clients, com les ampliacions de subscripcions a canals de TV de pagament i l’augment de velocitats de connexió a Internet; i molt pròxim se situa el comerç minorista (11,3%), que ha promogut majoritàriament donacions i campanyes de sensibilització.

Revistaaral.com