burbujas_desembre_2020_09

Les restriccions a la mobilitat i a unes certes activitats econòmiques, com l’hostaleria, posen un gran component d’incertesa de cara a la pròxima campanya nadalenca. Un període clau per a la distribució alimentària, que suposa una part rellevant de les vendes i del benefici de l’any, i que es prepara per a conjugar la demanda dels consumidors amb el compliment de les normes sanitàries.

“És un moment important per al sector. Pot suposar un terç de les vendes, però fins i tot més en el resultat de l’exercici perquè consumim productes de major valor”, explica Pablo de la Rica, gerent de l’àrea retail de Aecoc. La campanya d’enguany és diferent per a la distribució alimentària per dos motius. El primer, les restriccions imposades a l’hostaleria i la restauració, fins i tot amb tancaments totals com a Catalunya. Enguany no hi haurà sopars o menjars d’empresa, ni grans reunions familiars. “A mesura que es prenen decisions restrictives per a l’hostaleria, part del consum es passarà a la llar, en el qual ja es vénen registrant creixements importants des del confinament”, diu De la Rica.

A això el seu sumarà el 20% que, de mitjana, gasta de més el consumidor durant aquestes setmanes, com indica un estudi elaborat per la pròpia Aecoc i presentat en el Congrés de Gran Consum celebrat aquest dimecres a València. En aquesta presentació la gerent d’estratègia comercial de l’associació, Rosa-rio Pedrosa, va traçar les claus d’aquesta campanya. “El comprador serà menys impulsiu, visitarà menys els punts de venda i concentrarà més les compres. Està prevalent la seguretat i condicionarà”.

I aquí entra el segon element diferenciador d’aquesta campanya: l’online. “Serà un aliat per al consumidor i possiblement potenciarà l’ús d’aquest canal, com va passar en el confinament”, va explicar Pedrosa.

La reclusió forçada de març i abril va fer explotar la demanda d’alimentació en el comerç electrònic, arribant a doblegar la seva quota de mercat del 2% al 4%, i multiplicant per sis les comandes en algunes cadenes, com a Dia. “Ens vam haver de preparar a una velocitat increïble per a assumir tota la demanda. Ara estem preparats per a tot el que pugui venir”, diu el seu responsable de negoci online, Diego Sebastián de Erice.

El context convida a pensar en un nou repunt en les compres d’alimentació per aquest canal de cara a Nadal. “En aquestes dates l’online no sol ser tan fort en el nostre sector com ho és en uns altres. Però ara hi haurà més temps a casa, i això farà créixer més les venda”, afirma el portaveu de Dia. Aquest explica que, en els anys anteriors, els principals pics de demanda es produïen en les dues primeres setmanes de desembre. En la segona meitat caiguda pel major consum fora de la llar. “Ara esperem un comportament més semblant a tot el mes. La gent s’ha llevat la por de demanar online i nosaltres ara sí que estem preparats per a assumir tota la demanda que hi hagi”, afegeix.

“Encara serà un canal minoritari, però en uns mesos ha crescut el que s’esperava que creixés en quatre anys”, analitza Pablo de la Rica. “Per Nadal els frescos cobren encara més importància i els espanyols continuem preferint veure el producte. Però enguany veurem una combinació més accentuada: comandes online amb enviament a domicili, amb recollida en el supermercat i compra en la pròpia botiga”, afegeix.

Tot això sense oblidar els costos aparellats a aquesta operativa. De la Rica calcula que es triga una mica més d’una hora a preparar una comanda d’alimentació online, sempre a mà. “És molt manual i és un repte per al sector, que ha de continuar treballant per a rebaixar els costos associats”. Per a Diego Sebastián de Erice la clau serà “que tots els que componem la cadena guanyem. El proveïdor, nosaltres i el client”.

Elpais.com